Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe / Ed. by Larissa M. L. Onyshkevych, Maria G. Rewakowicz. — Armonk (N. Y.); London: Sharpe, 2009. — XXX + 471 p.
До участі в цьому тематичному збірнику, виданому заходами Наукового Товариства ім. Шевченка у США, його редакторки Лариса Онишкевич і Марія Ревакович запросили авторів з Австралії, Австрії, Італії, Канади, Польщі, Сполучених Штатів Америки та України. Зорієнтований на опис сучасного стану України в європейському контексті, том у частині розвідок подає також історичну перспективу різної глибини. Тематично його поділено на три великі частини: перша насвітлює питання історії, політики та релігії, друга — літератури, третя — мови, засобів масової інформації та мистецтва.
Зміст книжки такий:
Larissa M.L. Zaleska Onyshkevych, Maria G. Rewakowicz. Introduction: The Mapping of Ukraine. — P. XI‑XXIII.
Ukraine on Historical Maps of Europe. — P. XXV–XXX.
I. Mapping the Nation: History, Politics, and Religion
Roman Szporluk. he Western Dimension of the Making of Modern Ukraine. — P. 3–17.
Mykola Riabchuk. Cultural Fault Lines and Political Divisions: The Legacy of History in Contemporary Ukraine. — P. 18–28.
Giulia Lami. Ukraine's Road to Europe: Still a Controversial Issue. —P. 29–39.
Oxana Pachlovska. Finis Europae: Contemporary Ukraine's Conflicting Inheritances from the Humanistic “West” and the Byzantine “East” (A Triptych). — P. 40–68.
Andrew Sorokowski.The Status of Religion in Ukraine in Relation to European Standards. — P. 69–88.
Catherine Wanner.Missionaries and Pluralism: How the Law Changed the Religious Landscape in Ukraine. — P. 89–100.
Elehie Natalie Skoczylas. The Future ol Ukraine if Values Determine the Course: What Opinion Polls Disclose About Public Attitudes on Political and Economic Issues. — P. 101–120.
Myroslava Antonovych. Accountability for Human Rights Violations by Soviet and Other Communist Regimes and the Position of the Council of Europe. — P. 121–138.
Marian J. Rubchak. Collective Memory as a Device for Constructing a New Gender Myth. — P. 139–153.
II. Reflecting Identities: The Literary Paradigm
Maria Zubrytska. Mirrors, Windows, and Maps: The Typology of Cultural Identification in Contemporary Ukrainian Literature. P. 157–161.
Larissa M.L. Zaleska Onyshkevych. Cultural Perceptions, Mirror Images, and Western Identification in New Ukrainian Drama- — P. 162–185.
Michael M. Naydan. Ukrainian Avant-Garde Poetry Today: Bu-Ba-Bu and Others. — P. 186–202.
Ola Hnatiuk. Nativists versus Westernizers: Problems of Cultural Identity in Ukrainian Literature of the 1990s. — P. 203–218.
Lidia Stefanowska. Back to the Golden Age: The Discourse of Nostalgia in Galicia in the 1990s. — P. 219–230.
Marko Robert Stech. Symbols of Transformation: The Reflection of Ukraine's “Identity Shift” in Four Ukrainian Novels of the 1990s. — P. 231–248.
Marko Pavlyshyn. Choosing a Europe: Andrukhovych, lzdryk, and the New Ukrainian Literature. — P. 249–263.
Maxim Tarnawsky.Images of Bonding and Social Decay in Contemporary Ukrainian Prose: Reading Serhii Zhadan and Anatolii Dnistrovy. — P. 264–274.
Maria G. Rewakowicz. Women's Literary Discourse and National Identity in Post-Soviet Ukraine. — P. 275–294.
III. Manifesting Culture: Language, Media, and the Arts
Serhii Vakulenko. The European Dimension Within the Current Controversy over the Ukrainian Language Standard. — P. 297–315.
Michael Moser. Colonial Linguistic Reflexes in a Post-Soviet Setting: The Galician Variant of the Ukrainian Language and Anti-Ukrainian Discourse in Contemporary Internet Sources- — P. 316–335.
Laada Bilaniuk. Criticism and Confidence: Reshaping the Linguistic Marketplace in Post-Soviet Ukraine. —P. 336–358.
Yuri Shevchuk. Linguistic Strategies of Imperial Appropriation: Why Ukraine Is Absent from World Film History. — P. 359–374.
Marta Dyczok. Ukraine's Changing Communicative Space: Destination Europe or the Soviet Past?— P. 375–394.
Marko Pavlyshyn. Envisioning Europe: Ruslana's Rhetoric of Identity. — 395–410.
Повну електронну версію тексту уприступнено для заванатаження. PDF